Mislili ste da je održavanje pažnje i efikasna komunikacija u toku grupne prezentacije uživo do sada bio izuzetno zahtevan zadatak?
Onda vas je verovatno snašla blaga vrtoglavica kada ste polako shvatili da ćete isti zadatak u budućem periodu u najvećoj meri morati obaviti preko malih video "prozorčića". Huh, kao da nam i ovako nisu bile pune ruke posla.
Srećom, uz otežavajuće okolnosti suženog broja kanala komunikacije dolazi i nekoliko pozitivnih promena koje nam ostaju na raspolaganju.
U daljem tekstu bih sa vama želeo da podelim iskustva i konkretne savete za koje smatram da su meni lično najviše bili od koristi. Zaključci su proistekli iz prethodne radne prakse vezane za grupna online predavanja, 1 na 1 savetovanje preko video poziva, izvođenje webinara, kao i snimanje online edukativnog video materijala.
Elementi od važnosti za komunikaciju putem grupnog ili 1 na 1 video poziva:
1. Interakcija sa sagovornikom
Verujem da najveći problem online komunikacije leži u dostupnim alatima preko kojih možemo uticati na našeg sagovornika.
Ne želite (nadam se) da vas sagovornik gleda kao snimljenu traku već želite da ga aktivno držite u živoj komunikaciji. Ovo možemo nazvati i "Hej, ja nisam TV!" efekat.
Metode koje možete iskoristiti:
a) Postavljanje pitanja - Otvaranje diskusije na temu (ukoliko vreme dozvoljava), pitanje vezano za prethodno prezentovan sadržaj, vaše mišljenje/iskustvo, čak i obično pitanje da li je ovo jasno/uredu/ok može biti od velike koristi. U svakom slučaju nikako ne nastavljajte dalje a da ne dobijete odgovor. Sačekajte, ponovite pitanje, napravite "neprijatnu" tišinu, ali ne nastavljajte bez nekog feedback-a.
b) Usmeravanje pažnje - Prebacivanje fokusa na prezentaciju, prosleđen PDF materijal, demonstraciju koju izvodi voditelj i sl. Još jednom, od velike važnosti jeste da sačekate da učesnici isprate promenu fokusa, ako se desi da ne reaguju, objasnite još jednom važnost.
c) Komentar vezan za reakcije sagovornika - Cilj jeste skretanje pažnje sagovornika da ste uključeni u komunikaciju i da ga pratite. Jednostavan kratak komentar na osmehivanje nakon šale, začuđenosti nakon iznesene neočekivane statistike i sl.
2. Kontakt očima
Po dosadašnjem iskustvu, sagovornik uspešno registruje dva usmeravanja pogleda: direktno ka kameri i prema mestu ekrana (gde se nalaze "prozori" sa kamerama ostalih učesnika). Pogled direktno u kameru odmah dekodiramo jasno dok nam je potrebno nešto vremena da bismo odredili gde osoba usmerava pogled kada nas gleda na ekranu.
Savetujem da ekran bude blizu kamere sa strane, ispod ili iznad kako ne bi bilo većeg obaranja i skretanja pogleda što bi posmatrač mogao pogrešno da protumači.
Dobra vest je da možete unapred vežbati izlaganje posmatrajući direktno web kameru.
Često pre treninga imam običaj da "na glas" prolazim kroz temu iz različitih smerova i pokušam ispratiti sve najvažnije tačke prezentacije, kao i da postavim sebi neko nezgodno pitanje.
3. Ekspresivnost i gestikulacija
Preporučujem da u toku izlaganja na kameri pored lica budu vidljive i vaše ruke. Na ovaj način će kamera biti dovoljno blizu da isprati vašu facijalnu ekspresiju, ali i da uključi gestikulaciju šakom i rukom (koja se pored lica i vodi kao drugi najekspresivniji neverbalni kanal).
Gestikulaciju ne treba po svaku cenu svesno ubaciti u prezentaciju već kroz aktivnu vežbu i ponavljanje teme posmatrati koji oblik ekspresivnosti vama najviše leži i njemu omogućiti da bude što vidljiviji u toku prezentacije.
4. Energija
Još jedan razlog za aktivno ponavljanje teme prezentacije jeste pronalazak ugla iz kog će posmatranje teme za VAS biti najzanimljivije i najznačajnije.
Ne možete od drugih očekivati aktivnu uključenost u razgovor ako ste vi ravnodušni.
Veoma često nećemo biti svesni šta je to što nas najviše pokreće u vezi teme. Od velike je važnosti da prilikom vežbe posmatrate šta kod vas izaziva najviše uzbuđenja i promene u gestikulaciji, glasu i sveukupnoj ekspresiji. Tim elementima posvetite najviše pažnje!
5. Vaš jedinstveni "JOKER"
U okviru przentacije možete uvesti nešto po čemu će se vaša prezentacija razlikovati od svih standardnih online prezentacija. Detalj može biti vezan za karakteristično okruženje, vaš način odevanja, prateće elemente koje koristite.
JOKER može biti i radionica izvedena na specifičan način ili grupna igra. Jednostavna komunikacija preko crteža, tajna komunikacija između podeljenih grupa učesnika, priključivanje gosta iznenađenja itd.
Jedan od mojih prvih neobičnih detalja jeste lutka Patrika Morske Zvezde koju sam koristio u jednoj od prvih radionica.
Budući da je reč o online komunikaciji, većina ljudi ostane u standardnom obliku komunikacije putem video poziva i ovo zapravo otvara nove, kreativnije opcije.
Šta je vama bilo od najveće koristi kad je u pitanju online prezentacija i komunikacija uopšte?
Comments